چرا از تورهای آشناسازی خارجی ها شاکی اند؟

به گزارش مجله سرگرمی، یک عضو جامعه تورگردانان ایران با انتقاد از نحوه برخورد با تورهای آشناسازی که برای آژانس های خارجی در ایران برگزار می شود، گفت: بروکراسی چنان شدید است که برای دریافت یک نامه حمایتی از دو ماه قبل باید پیگیری کنیم و در نهایت هم نظر معترضانه مسئولان اداره کل موزه ها را بشنویم که چرا این همه تور آشناسازی در ایران برگزار می شود.

چرا از تورهای آشناسازی خارجی ها شاکی اند؟

سعید فکری درباره برخورد صورت گرفته با تور آشناسازی که به مدت یک هفته در ایران برگزار کرده و درخواست حمایت کرده بود تا ورودیه موزه ها و اماکن تاریخی برای این گروه 17 نفره رایگان باشد، اظهار کرد: ما خیلی مکاتبه کردیم تا حمایت جلب کنیم، همه استان های در جهت این تور (اصفهان، فارس و یزد) همکاری کردند و فقط تهران بود که مکاتبات ما را بی جواب گذاشت و از این تور آشناسازی برای دیدن مجموعه کاخ گلستان و موزه ملی ورودیه دریافت کرد.

وزارتخانه اگر آژانس ها را در سفرهای بازاریابی، نمایشگاهی و یا تورهای آشناسازی حمایتی نکند، پس چه نقش حمایتی را برای خود در قبال بازاریابی گردشگری ایران قائل است؟! ما از آن ها پول نمی خواهیم اما حداقل می تواند یک دلگرمی به بخش خصوصی بدهد، وگرنه برای آژانسی که تور آشناسازی برگزار کرده سخت یا سنگین نیست بهای ورود به اماکن تاریخی و موزه ها را هم بپردازد. دلسردکننده است بعد از دو ماه نامه نگاری و تماس های تلفنی مکرر، از مسؤولان نقل کنند چه خبر است این همه تور آشناسازی برگزار می شود. خوب این گروه ها باید به ایران بیایند که به دنبال آن توریست هم بیاید. این حرف ها چه معنی می دهد؟!

به عنوان آژانس کوچک از ابتدای سال تا حالا بیشتر از یک میلیارد تومان خرج بازاریابی ایران کرده ایم، کل این هزینه هم فقط خرج شرکت در دو نمایشگاه خارجی و B2B چین شده است. اگر مثل یک شرکت بزرگ می خواستیم بازاریابی کنیم که هزینه هایمان بیشتر از این ها می شد. این هزینه برای یک آژانس توریستی آن هم در این شرایط اقتصادی سنگین است، حالا این وسط اگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ورودیه موزه ها و اماکن تاریخی برای تورهای آشناسازی صرف نظر کند، آیا اتفاقی می افتد؟

اگر دو موزه به آژانس های خارجی که قرار است در ادامه توریست به ایران بفرستند، بلیتی نفروشند چه خسارتی می بینند، چه چیزی از جیب شان می رود که این همه نگران هستند؟ آیا آن ها بیشتر متضرر می شوند یا آن رستوران و هتلدار که سرمایه شخصی اش را به کار گرفته است و باید بیشتر به فکر حساب و کتاب باشد اما حاضر است خدمات رایگان یا تخفیف کلان بدهد!؟

این تورگردان گفت: ما تورگردان هستیم حداکثر کاری که از دستمان برمی آید برای گردشگری کشورمان انجام می دهیم، اما وزارت میراث و گردشگری برای ما چه می کند؟ باور منِ بخش خصوصی این است که این وزارتخانه تشکیل شد که از ما و گردشگری بیشتر حمایت کند.

بهای ورودی موزه ها و اماکن تاریخی در تیرماه امسال با رأی هیأت وزیران برای بازدیدکنندگان خارجی تا 5 برابر گران تر شد. طبق آن مصوبه، ورودیه موزه های ملی، منطقه ای، کاخ موزه ها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ 50 هزار ریال (5.000 تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (100.000 تومان) و ورودیه موزه های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیر منقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به 40 هزار ریال (4.000 تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به به 500 هزار ریال (50.000 تومان) افزایش یافت.

این افزایش قیمت در موقعیت کنونی بسیاری از تورگردان ها را معترض کرد اما مدیرکل موزه ها و معاونت میراث فرهنگی در دفاع از آن برخاستند و از اول آبان ماه، درست در فصل سفر گردشگران خارجی به ایران، آن را به اجرا گذاشتند.

در مصوبه افزایش نرخ ورودی موزه ها تبصره ای وجود دارد که برای گروه های بیشتر از 10 نفر 15 درصد تخفیف لحاظ می کند که بنا به اظهارات بعضی راهنمایان، بعضی از موزه ها و اماکن تاریخی از اجرای آن خودداری می کنند. از طرف دیگر معاونت گردشگری در ماه های گذشته هماهنگی هایی برای رایگان شدن ورودی این امکان در زمان اجرای تورهای آشناسازی برای آژانس های خارجی، رسانه ها و اینفلوئنسرها داشته که با وجود این، بعضی از اماکن خود را ملزم به همکاری ندانسته اند.

تورهای آشناسازی یا FAM Trip معمولا از سوی شرکت ها، آژانس های توریستی یا متولیان گردشگری در حوزه شهری و کشوری با دعوت از عکاسان، رسانه ها، بلاگرها، مشاوران و برنامه ریزان سفر و مدیران آژانس های مسافرتی دعوت می شود تا به معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی، زیرساخت ها و تجهیزات، جذابیت ها و سرگرمی ها بپردازند. این سفرها معمولا با کمترین هزینه و یا رایگان برای شرکت کننده اجرا می شود و شرکت های هواپیمایی، هتل ها و رستوران ها با ارائه خدمات رایگان و یا تخفیف دار از اجرای این تورها حمایت می کنند.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

turkeyro.ir: ترکیه: سفر به سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

منبع: دنیای سفر
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 63243

به "چرا از تورهای آشناسازی خارجی ها شاکی اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از تورهای آشناسازی خارجی ها شاکی اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید