خط بطلان بر حقوق مسافر

به گزارش مجله سرگرمی، هفته گذشته شوک افزایش ناگهانی و غیرقانونی نرخ بلیت هواپیما چنان با واکنش جدی وزیر راه و سازمان هواپیمایی همراه شد که مسافران هوایی باور کردند که افزایش 40 درصدی بلیت موقتی است و با دلگرمی به اظهارات مقامات مبنی بر توقف فوری و جریمه ایرلاین های متخلف حتی به استرداد مبلغ اضافی پرداختی هم امیدوار شدند.

خط بطلان بر حقوق مسافر
هما حاصلی/ روزنامه توریسم

اما علی الظاهر این خط و نشان ها بی اثر بوده وهمچنان بلیت های نجومی در سایت های فروش دست مسافران را زیر سنگ نگه داشته است؛ در این شرایط مسافران هوایی مانده اند دم خروس را باور کنند یا قسم حضرت عباس را ! وقتی با ورود به سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی برای شکایت هم دوباره به خود ایرلاین حواله می شوند!

طبق مصوبه سازمان هواپیمایی مصوب شورای عالی هواپیمایی در 25 آبان ماه سال99 نرخ بلیت هواپیما حدود 10 درصد افزایش یافت ضمن آنکه در خرداد ماه امسال هم کف قیمتی نرخ های بلیت برداشته شده و بر این اساس ایرلاین ها می توانند تا سقف تعیین شده اقدام به فروش بلیت هواپیما به مسافران کنند.

طبق رصد خبرنگار ما از سایت فروش بلیت علی بابا نرخ بلیت راستا تهران- شیرازدر تاریخ 5 تیرماه تا سقف 800 هزار تومان افزایش یافته است این نرخ در روزهای دوشنبه 7 تیرماه ،سه شنبه 8 تیرماه و چهارشنبه 9 تیرماه حتی به 942 هزار تومان می رسد حال آنکه نرخ مصوب آبان ماه برای پرواز تهران-شیراز 673 هزار و 700 تومان است.

در همین سایت فروش در حالیکه حداکثر قیمت بلیت برای پرواز تهران-مشهد 771 هزار و 200 تومان تعیین شده است ، اما شرکت های هواپیمایی برای تاریخ 5 تیرماه آن را تا یک میلیون و 237 هزار و 500 تومان می فروشند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که شرکت های هواپیمایی وارش، سپهران، ساها، آتا، تابان، قشم ایر، فلای پرشیا، کاسپین، معراج و زاگرس، اقدام به افزایش نرخ بلیت پروازهای خود در همه راستاهای داخلی کرده اند و شرکت های هواپیمایی ماهان، آسمان و ایرتور هنوز تغییر نرخی نداشته اند.

طی روزهای گذشته اظهارات مختلفی از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و حتی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده که با این افزایش قیمت ها مخالفت کرده اند.

ذبیحبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص گفت : در پی افزایش 40 درصدی سقف نرخ بلیط پرواز های داخلی از تاریخ 1400/03/22 و دستور وزیر راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هواپیمایی را ملزم کرد گزارشی از بهای تمام شده هر ساعت-صندلی به تفکیک ناوگان فعال در کشور به همراه مستندات مربوط به اقلام آماری خود را به این سازمان ارسال کنند تا در جلسه آینده شورایعالی هواپیمایی کشوری بررسی شود.

به گفته وی هرگونه افزایش نرخ قبل از طی شدن فرآیند فوق از نظر این سازمان فاقد وجاهت قانونی بوده و با شرکت های هواپیمایی متخلف برابر قانون و مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.

مقصرکیست؟

عجیب این جاست که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که طبق گفته خودش از طریق رسانه ها درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما مطلع شده ضمن غیر قانونی دانستن این اقدام ایرلاین ها را بی تقصیر معرفی کرد و گفت: الزاماً شرکت های هواپیمایی مبادرت به افزایش قیمت بلیت نمی کنند و آژانس ها بیشتر در این امر دخالت می کنند.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری هم در واکنش به این اظهار نظر پاسخ داد: برخی از مسئولان ادعا می کنند که آژانس ها خود قیمت بلیت را افزایش داده اند اما باید اعلام کنم که آژانس های مسافرتی این اختیار را ندارند که حتی یک ریال نرخ بلیت را گران تر به مسافران بفروشند. آژانس ها هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت هواپیماها ندارند، در روزهای اخیر قیمت ها در تمامی سایت ها به شکل تقریباً هماهنگی بین خود ایرلاین ها افزایش یافته است .

مسافران به کجا شکایت کنند؟

آنچه از اظهارات مقامات بر می آید افزایش نا گهانی قیمت بلیت بدون هماهنگی با شورای عالی هواپیمایی کشوری بوده و به عبارتی گرانفروشی محسوب می شود و ایرلاین های متخلف مشمول جریمه و ملزم به بازگرداندن وجه اضافی از مسافران هستند.

به گفته مدیحی طامه رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران در صورتی که سازمان هواپیمایی کشور نام آژانس و تعداد تخلفات اجرا شده و مبلغ اخذ شده غیر مجاز از شهروندان را به سازمان تعزیرات گزارش دهد، واحد های گشت بلافاصله به محل های مورد نظر خواهند رفت و

پس از رویت تخلف، آژانس متخلف به اندازه دو برابر تخلف اجرا شده جریمه خواهند شد. وی اذعان داشته که تا به امروز گزارش تخلف در این خصوص از سوی شرکت هواپیمایی یا مردم دریافت نکرده اند.

با این حال وزیر راه و شهرسازی با اعلام توقف فوری این اقدام درباره بازگرداندن مابه التفاوت نرخ های آن دسته از مسافرانی که بلیت را با قیمت های بالا خریداری کرده اند، گفت: این دسته از مسافران می توانند با مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات از شرکت های هواپیمایی در وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری، این اتفاق را پیگیری کنند.

مراحل شکایت

اما نکته اینجاست که برای شکایت از چنین تخلفاتی در گام اول باید به شرکت هواپیمایی مربوطه مراجعه کرد و گزارش داد. مراحل ثبت شکایت به این صورت است که در ابتدا مسافر باید به سایت سازمان هواپیمایی به آدرس https://www.cao.ir/ مراجعه و وارد لینک سامانه حقوق مسافر شود. در این صفحه با انتخاب گزینه ثبت درخواست مسافر، شاکی سه گزینه پیش رو دارد شکایت از شرکت هواپیمایی ، شکایت از آژانس و شکایت از فرودگاه. در اینجا مسافر به شرکت هواپیمایی مورد شکایت ارجاع داده می شود و با ورود به سایت شرکت مورد نظر یا تماس با کننده شرکت درخواست خود را مطرح می کند. چنانچه پاسخی دریافت نکند آنگاه فرم شکایت از آژانس یا شرکت هواپیمایی را در سامانه حقوق مسافر تکمیل و منتظر رسیدگی می ماند.

با این حساب مسافر اول به خود شرکت هواپیمایی حواله می شود آن هم شرکت هایی که خود عامل گرانی و بانی گرانی هستند!

حرف آخر

حال سوال این جاست که تا زمانی که مسافر مجبور است بلیط گران بخرد و بعد تازه با یک جفت کفش آهنین در پی پس گرفتن مبلغ اضافه باشد چیزی به نام حقوق مسافر چه معنایی دارد و در این میان نقش نظارتی سازمان هواپیمایی بر اجرای درست نرخ مصوب و همسازمان های حاکمیتی و حمایت از حقوق مصرف کننده چیست ؟ قوانین و اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از چنین اقدامات خودسرانه ای از سوی ایرلاین ها که در نهایت دود آن به چشم مسافر می رود کجای این داستان تاسف بار هستند ؟ تکذیب و انکار برای مسافر بلیت با نرخ مصوب نمی شود آنچه ازمسئولین و نهادهای حاکمیتی انتظار می رود اقدامی سریع و بازدارنده برای توقف این گرانفروشی سرسام آور است.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

turkeyro.ir: ترکیه: سفر به سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 153071

به "خط بطلان بر حقوق مسافر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط بطلان بر حقوق مسافر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید