تغییر 56 مدیر در مناطق آزاد، گسترش مناطق آزاد و ویژه دولت را دچار بی انضباطی مالیاتی می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، اهداف و پیامد های افزایش مناطق آزاد و ویژه در گفت وگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان موافق و مخالف مورد آنالیز نهاده شد.

تغییر 56 مدیر در مناطق آزاد، گسترش مناطق آزاد و ویژه دولت را دچار بی انضباطی مالیاتی می نماید

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به تصویب طرح ایجاد 90 منطقه ویژه اقتصادی و لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه در مجلس، گفت: این موضوع ارتباطی به پایان کار مجلس فعلی و تمرکز مجلس در آستانه انتخابات بر این موضوع ندارد. ایراداتی که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه ایجاد مناطق آزاد و ویژه وارد می دانند، دلیل طولانی شدن زمان رسیدگی به این موضوع بوده است.

نماینده مردم اردبیل اضافه نمود: ایجاد مناطق آزاد و ویژه، راهکاری برای جلوگیری از تخلیه شهر ها و استان های مرزی کشور بوده و مناطق آزاد انگیزه برگشتن روستاییان و مرزنشینان به شهرشان است. برای محرومیت زدایی و توسعه متوازن در مناطق مستعد، باید کار ناتمام دولت را که ایجاد زیر ساخت بوده، به بخش خصوصی واگذار کنیم.

* هدف دولت و مجلس از گسترش مناطق آزاد معین نیست

وحید شقاقی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، در ادامه با بیان اینکه در شرایط فعلی معین نیست که چرا مجلس شورای اسلامی و دولت به موضوع افزایش مناطق آزاد و ویژه ورود نموده اند، گفت: تغییر 56 مدیر برای اداره مناطق آزاد و ویژه کشور در سال های گذشته حاکی از تبدیل این مناطق به یک حیاط خلوت است. از طرفی نمره عملکرد این مناطق در تحقق اهدافشان صفر است!

این کارشناس اقتصادی با اشاره به معافیت های اقتصادیاتی گسترده در کشور گفت: در حال حاضر 60 هزار میلیارد معافیت اقتصادیاتی در کشور وجود دارد که مناطق آزاد و ویژه در این بین سهم عمده ای دارند؛ با این حال باید پرسید آیا در شرایط فعلی، که کشور با مسائل اقتصادی و اقتصادیاتی گوناگون دست به گریبان است، اینکه کل کشور تبدیل به منطقه آزاد گردد، آیا تصمیم صحیحی است؟

* ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص به گسترش مناطق آزاد و ویژه

مرتضی شجاعی کارشناس اقتصادی در ارتباط تصویری درباره فرایند تصویب لایحه و طرح مذکور، گفت: لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه در تیر 95 به مجلس ارسال شده است. در شرایطی که 90 منطقه ویژه اقتصادی در جریان آنالیز لایحه مذکور در مجلس به 8 منطقه آزاد تجاری و 13 منطقه ویژه اضافه می گردد، شهریور 97 به تصویب می رسد. همین حجم گسترده تغییرات در لایحه، شورای نگهبان را مجاب کرد تا این مصوبه را مغایر با اصل 74 قانون اساسی بداند.

وی اضافه نمود: شورای نگهبان مطابق بند دوم اصل 110 قانون اساسی، اظهارنظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را به پیوست برای مجلس ارسال نموده است. هیئت عالی نظارت نیز 3 ایراد اساسی بر مصوبه گسترش مناطق آزاد و ویژه گرفته که شامل بند 11 و 17 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند 1 جزء د سیاست های آمایش سرزمینی است. پایان در سال 98، مجلس طرح و لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه را به صورت تفکیک شده تصویب و برای شورای نگهبان ارسال نموده است.

* برای ایجاد 8 منطقه آزاد و 103 منطقه ویژه کار کارشناسی اجرا شده

بدری در ادامه گفت: بخش خصوصی برای تأمین زیرساخت ها نیازمند مشوق است. برای حمایت از فراوری داخلی و صادرات باید مشوق هایی داشته باشیم که از جمله آن ها معافیت های اقتصادیاتی است، ضمن اینکه سازمان امور اقتصادیاتی باید از فرار اقتصادیاتی جلوگیری کند.

وی اضافه نمود: در جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مجلس با بعضی از اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایرادات گسترش مناطق آزاد و ویژه برطرف شده و مطابق بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی، پس از کار کارشناسی این موضوع در دستور کار نهاده شد. افزایش این مناطق مطابق برنامه ششم توسعه است.

* اضافه نمودن مناطق آزاد جدید چالش آفرین و بی فایده است

شقاقی شهری در ادامه اضافه نمود: آسیب شناسی کلی از مناطق آزاد گواه آن است که این مناطق در گذشته به هیچ یک از اهداف خود از جمله توسعه صادرات محور، جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه فناوری نرسیده اند و تا زمانی که چالش های موجود بر طرف نگردد، اضافه نمودن چالش های جدید کار بی فایده ای است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در سال آینده درآمد اقتصادیاتی کشور باید به 196 هزار میلیارد تومان برسد، بیان کرد: هدف از گسترش مناطق آزاد و ویژه، مبهم و بی اساس است. با اضافه کردن 90 منطقه ویژه اقتصادی به مناطق آزاد فعلی، دولت دچار بی انضباطی اقتصادیاتی فراوانی خواهد شد. علاوه بر این که با این اقدام موجبات آسیب پذیری ملی فراهم می گردد، بخش خصوصی نیز با همان فلسفهِ فرار اقتصادیاتی، به این مناطق جذب خواهد شد.

* گسترش مناطق آزاد مغایر با برنامه ششم توسعه است

شجاعی در ادامه با انتقاد از توجیه گسترش مناطق آزاد و ویژه به استناد بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی توضیح داد: هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص از این مصوبه با استناد به همین بند اقتصاد مقاومتی ایراد گرفته است. آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد، تفاوت میان توسعه حوزه عمل و توسعه جغرافیایی است که البته مساحت مناطق آزاد ایران 12 برابر میانگین مساحت مناطق آزاد جهان است. به عنوان مثال مساحت منطقه آزاد ماکو 7 برابر مساحت شهر تهران است و کنترل مبادی آن تقریباً بی معناست.

وی اضافه نمود: در مصوبه گسترش مناطق آزاد و ویژه، به رعایت برنامه ششم توسعه اشاره شده، در حالی که ماده 6 قانون برنامه ششم، صراحتاً هرگونه معافیت اقتصادیاتی و ترجیحی در طول اجرای این قانون را ممنوع نموده است. از طرفی دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه، مجموع صادرات مناطق آزاد در شش سال اخیر را 4 میلیارد و 83 میلیون دلار و وارداتشان را 9 میلیارد و 434 میلیون دلار عنوان نموده؛ لذا عایدی مناطق آزاد برای کشور به جای صادرات، ارزبری و واردات بوده است.

* ایرادات مناطق آزاد ناشی از سوء مدیریت است

بدری سخنگوی کمیسیون عمران در بخش دیگری از اظهارات خود توضیح داد: مهم ترین هدف از ایجاد مناطق آزاد، استفاده از ظرفیت کشور های همسایه است. با توجه به اینکه در شرایط تحریمی به سر می بریم، ضروری است از پتانسیل مرزی با کشور های همسایه استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: ایرادات به عملکرد مناطق آزاد کماکان وجود دارد و هیچ کس نافی آن نیست، اما این ایرادات ناشی از سوء مدیریت است و گرنه نفس قانون مناطق آزاد مسئله ای ندارد.

* بهبود زندگی مرزنشینان به وسیله ایجاد مناطق آزاد میسر نمی گردد

شقاقی شهری عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به عدم شفافیت در مناطق آزاد، گفت: مناطق آزاد در سال های گذشته سکوی واردات و محلی برای عدم شفافیت بوده اند. آمار صادرات مناطق آزاد کشور از سال 92 تا به امروز کمتر از 5 میلیارد دلار بوده، در حالی که درآمد کشور از صادرات غیرنفتی در همان دوره، 45 میلیارد دلار بوده و این نشان از سهم ناچیز مناطق آزاد در صادرات کشور در مقابل واردات قابل توجه این مناطق است.

وی در پایان گفت: بدون زیرساخت و برنامه به هیچ وجه نباید به فکر گسترش مناطق آزاد و ویژه بود. اگر نمایندگان استان های مرزی به دنبال عمران و آبادانی و تجهیز این مناطق هستند، دولت را مجاب به اجرای سیاست های آمایش سرزمینی نمایند. بهبود شرایط زندگی مرزنشینان از جهت ایجاد مناطق آزاد و ویژه و با رویکرد گسترش معافیت های اقتصادیاتی جهت اشتباهی است.

* کارشناسی ایجاد 90 منطقه ویژه اقتصادی زیر سوال است

شجاعی با بیان اینکه گمرک اظهار نموده بر تمامی مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد اشراف ندارد، گفت: اخیراً مدیر امور حقوقی مناطق آزاد و ویژه از شناسایی 12 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد خبر داده است. سوال اینجاست انگیزه ثبت این همه شرکت چیزی جز سوءاستفاده از معافیت های اقتصادیاتی و سایر مشوق های مناطق آزاد است؟

این کارشناس اقتصادی در پایان توضیح داد: چطور بعضی مدعی هستند درباره ایجاد 90 منطقه ویژه اقتصادی کار کارشناسی اجرا شده، وقتی محدوده، میزان گردش اقتصادی، متولی و منابع جایگزین این معافیت ها معین نشده است. با توجه به قطع درآمد های نفتی و ضرورت اصلاح ساختار بودجه، ناچاریم به سمت درآمد های پایدار به جای اعطای معافیت های گسترده این چنینی برویم.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

turkeyro.ir: ترکیه: سفر به سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65193

به "تغییر 56 مدیر در مناطق آزاد، گسترش مناطق آزاد و ویژه دولت را دچار بی انضباطی مالیاتی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر 56 مدیر در مناطق آزاد، گسترش مناطق آزاد و ویژه دولت را دچار بی انضباطی مالیاتی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید