تأثیر 10 گانه تحریم برفعالیت های اقتصای و کسب و کارها

به گزارش مجله سرگرمی، تحریم از جنبه های مختلف بر اقتصاد کشور تأثیر گذاشته است، اما بعضی تأثیرهای آن بلافاصله و مستقیم است که بیشترین آن هم برفعالیتهای مالی و کسب و کار است.

تأثیر 10 گانه تحریم برفعالیت های اقتصای و کسب و کارها

1-می توان گفت نخستین اثر تحریم لغو شدن بسیاری از قراردادهای بین المللی فعالان مالی بود که این قراردادها شامل تمام حوزه های فراوریی، پیمانکاری، کارفرمایی و...می گردد. از بین رفتن ارتباطات بین المللی اثر مستقیم تحریم است که تمام فعالیت های مالی را مختل نموده است.

2-تحریم فعالیت های بانکی را ممنوع نمود. ارتباطات بانکی شرکت های ایرانی با خارج محدود شده است.افراد ایرانی امکان افتتاح حساب و انتقال پول به صورت بانکی و سالم را از دست داده اند.البته علاوه بر تحریم های بانکی تصویب نشدن اف ای تی اف هم بر مبادلات بانکی اثر مخرب دارد.

3-تحریم باعث شده ایران از دریافت بسیاری از تسهیلات بین المللی محروم گردد. بسیاری از اقدامات با فاینانس بین المللی پیش می رود که اکنون در ایران به خاطر تحریم فاینانس هم وجود ندارد.

4-اثر مخرب و مهم دیگر تحریم ها، از دست دادن سرمایه گذاری خارجی است.یکی از مؤثرترین احتیاجها در بازار کسب و کار و فعالیت و فراوری سرمایه گذاری است. سرمایه های داخلی محدود و در حوزه فراوری کمتر هم هست. اما به خاطر تحریم ما نمی توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم. بعد از برجام سرمایه گذاری خارجی در ایران شدت گرفت اما با خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، سرمایه ها هم از کشور خارج شد.

5-اثر دیگر تحریم، بر نیروی انسانی و نیروهای جوان و مدیریتی است. وقتی ارتباط با شرکت ها و جهانی خارج قطع می گردد خودبه خود سطح مهارت و آموزش نیروی انسانی شرکت ها کم می گردد. ارتباط با شرکت های خارجی مهارت نیروی کار و مهارت مدیریتی مدیران را ارتقا می دهد و آنان را با فعالیت های بین المللی آشنا می نماید. کار کردن به صورت جزیره ای بدون اطلاع از تازه های مدیریتی و رفتارهای سازمانی بر موفقیت کسب و کار شرکت ها تأثیر معکوس دارد.

6-اثر دیگر تحریم مختل شدن صادرات است. درست است که صادرات کلاً قطع نشده و ما صادرات اندکی داریم اما صادرات سخت شده و تحریم هزینه های صادراتی را بسیار بالا برده است. بخاطر قطع تبادلات بانکی، مبادلات به صورت غیرمستقیم و به وسیله واسطه انجام می گیرد بنابراین هزینه جابه جایی پول افزایش یافته است.

7-بخاطر تحریم بسیاری کسب و کارها امکان حضور در بازارهای بین المللی را از دست داده اند. در جهانی امروز استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان بسرعت در حال پیشرفت هستند این امکان از شرکت های استارتاپی ما به خاطر تحریم سلب شده است، سطح ارتقا در بازارهای ما محدود است. شرکت ها نمی توانند فقط با حضور در بازارهای داخلی به رشد بالا برسند. شرکت ها فقط به سطحی از رشد می رسند و برای ادامه رشد احتیاج به حضور در بازارهای بین المللی و بازار کشورهای همسایه دارند.

8-اثر دیگر تحریم ها برتبادلات فناوری است. نمی توانیم بگوییم در تمام زمینه ها و فراوریات باید خودکفا باشیم. مزیت فراوری در رقابت بین المللی و جذب سرمایه است. تبادل فناوری و تبادل مهارت لازمه رشد فراوری است. ما نمی توانیم همه احتیاجها را در داخل فراوری کنیم و به سود بالا هم برسیم. بسیاری از شرکت های عظیم جهان بخش فراوری خود را به خارج از کشور منتقل نموده اند و با این اقدام سوددهی خود را چند برابر نموده اند.

9-محدودیت در تأمین مواد اولیه اثر دیگر تحریم است. نمی توانیم فراوری را افزایش دهیم چون نمی توانیم مواد اولیه را مستقیم وارد کنیم. مواد اولیه مورد احتیاج ما چند دست می چرخد و سپس وارد می گردد، به همین دلیل هزینه واردات هم بالا رفته است.

10-شروع به کار و فعالیت تحت تأثیر تحریم سخت شده است. برای ورود جدی به بازار کار احتیاج به سرمایه، مواد اولیه و ارتباطات خارجی داریم.اما مسائل تحریم کسب و کارها را کوچک و نیروی کاری مورد استفاده در شرکت ها را تقلیل داده است. بسیار باعث تعجب است که بعضی تحریم را بی اثر جلوه می دهند یا می گویند تحریم نعمت است. تحریم تهدید است و تأثیر آن بر فعالیت های مالی و بازار کسب و کار چشمگیر است. درست است که از بعضی تهدیدها باید فرصت سازی کنیم و مثلاً واردات را کم و خودمان فراوری کنیم اما این معنی را ندارد که بگوییم تحریم تهدید نیست.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

turkeyro.ir: ترکیه: سفر به سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 142467

به "تأثیر 10 گانه تحریم برفعالیت های اقتصای و کسب و کارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر 10 گانه تحریم برفعالیت های اقتصای و کسب و کارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید