اینترنت پیشقراول دولت الکترونیک و رونق کسب و کار در روستاهای بوشهر

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که در دورانی تامین آب و برق خواسته اصلی روستاییان استان بوشهر بود اکنون با برخورداری از زیرساخت ها ارتباطی و شبکه جهانی وب پا به پای شهرنشیان زندگی روزمره خود را سپری می کنند، روستاهایی که به دلیل نبود امکانات خود را در قعر محرومیت می دیدند اکنون با فراهم شدن زمینه استفاده از اینترنت عمده خدمات و کالاهای موردنیاز خود را به صورت الکترونیکی تدارک می بینند و کسب و کار آنها در بستر فضای مجازی رونق گرفته است.

اینترنت پیشقراول دولت الکترونیک و رونق کسب و کار در روستاهای بوشهر

با تمرکز انواع امکانات در دهه های اخیر در شهرها سیل عظیمی از جمعیت روستاییان به دنبال یافتن کار و درآمد مناسب به شهر مهاجرت می کنند که این شرایط آسیب های بسکمک را، متوجه شهرنشینان و روستاییان می نماید.

بهترین راه جلوگیری از این آسیب های مختلف ایجاد اشتغال و گسترش امکانات در روستاها است، زیرا کارآفرینی هم موجب بهره برداری صحیح از امکانات و منابع بالقوه موجود در روستاها می شود و هم ولع مهاجرت به شهرها را کاهش می دهد.

مزایای اجرای طرح های کارآفرینی در روستاها شامل ماندگاری روستاییان، احیای مشاغل سنتی، جلوگیری از بروز نابسامانی های ناشی از فشار بر منابع و امکانات شهرها، جلوگیری از کمبود فضای زیستی و آموزشی، جلوگیری از آلودگی هوا، محیط زیست، ترافیک و غیره است.

با پدید آمدن مفهوم کارآفرینی، بسکمک از افراد درصدد برآمدند تا با شناخت توانایی های خود و نیاز روستا به ایجاد بهترین کسب و کار در روستا بپردازند، امروزه در روستاهای بسکمک افراد کارآفرین مشغول به حمایت و هدایت کسب و کار خود هستند و افراد زیادی را نیز مشغول به کارکرده اند.

کسب و کارهای روستایی به کارگیری نوآورانه منابع و امکانات روستا برای بدست آوردن فرصت های شغلی در مقیاسی کوچک بین 10تا 20 نفر است و با توجه به غالب بودن فعالیت های کشاورزی و کارگاهی از کارایی خاصی برخوردارند.

با توجه به تغییرات عصر کنونی و ورود به جامعه اطلاعاتی، کسب وکارهای روستایی نیز در نوع خود دچار تغییر و تحول شده اند و انواع کسب وکارهای خدماتی، تولیدی، صنعتی و فناوری اطلاعات در آن دیده می شود.

یکی از اهداف مهم توسعه پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در نقاط روستایی، رونق کسب و کارهای خرد و منحصر به فرد در فضای مجازی است زیرا از این طریق امکان معرفی و عرضه محصولات و صنایع دستی مردم در دور دست ترین مناطق کشور فراهم خواهد شد.

دولت الکترونیک در روستاهای بوشهر

پیشگامی روستانشینان استان بوشهر در استفاده از اینترنت به جایی رسیده که استان بوشهر در 2 سال اخیر در موضوع استفاده روستاها از اینترنت رتبه های ممتاز کشور را به خود اختصاص داده است.

خدمات بانکی، مدیریت سهام عدالت، ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش های اینترنتی نقاط اوج روستاییان استان بوشهر در استفاده از خدمات اینترنتی است.

روستانشینان در تشریح خدمات اینترنت در محل زندگی خود عمده مزیت آن را کاهش چشمگیر تردد به شهرها و مناطق دوردست عنوان می کنند.

ترددهایی که کاهش آنها در دوران شیوع کرونا نیز کمک وافری به سلامت مردم داشته است و برای خدمات جزیی ناگزیر به خریدن رنج سفر به مناطق دور دست نشدند.

دهیار روستای زیراهک شهرستان تنگستان استان بوشهر گفت: از 22 بهمن سال گذشته اینترنت نسل سوم در این روستا فعال شد و به کسب و کار ساکنان این روستا در بخش های مختلفی رونق بخشیده است.

مصطفی خدری افزود: پیش از راه اندازی اینترنت در این روستا ساکنان برای انجام یک کار بانکی نظیر کارت به کارت کردن وجه باید جهت رفت و برگشت 40 کیلومتری را طی می کردند ولی اکنون این مهم در کنار سایر خدمات متنوع بانکی از طریق اینترنت گوشی تلفن همراه میسر شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که شغل عمده ساکنان روستا صید و صیادی است صاحب شناورها باید در خاتمه هرماه برای واریز حقوق و بیمه کارکنان شناور خود راهی شهرها و روستاهای دارای دستگاه عابر بانک می شدند اما اکنون صاحب شناور می تواند بصورت آنی حق و حقوق ماهیانه آنها را واریز کند.

خدری مطرح نمود: اطلاع از آگهی های استخدام و دریافت فوری بلیت سفرهای مختلف زمینی، هوایی و دریایی از دیگر دستاوردهای اینترنت برای ساکنان روستای زیراهک است.

وی افزود: اکنون روستا نشینان زیراهک پا به پای فعالان بازار سرمایه در حال فعالیت هستند و با آمدن اینترنت در کنار شغل روزمره خود کسب و کار جدیدی نیز برای خود ایجاد کرده اند.

خدری ادامه داد: اینترنت در واقع یک ابزار بسیار مهم برای کاهش ترددهای غیرضرور روستاییان به شهر شده و این مهم نوید بخش تثبیت کانون جمعیتی در روستا و به دنبال آن کاهش مهاجرت به شهرها است.

دهیار روستای سنا بن سنا شهرستان دشتستان گفت: در چند سال اخر که توسعه دولت الکترونیک به طور جد مورد توجه دولت ها قرار گرفته اینترنت به عنوان بستری ارزشمند برای تحقق این مهم در روستاها به شمار می رود.

محسن رضایی افزود: عملیات بانکی، مدیریت سهام عدالت، نام نویسی برای دریافت یارانه، کارت سوخت و سایر موارد مربوط به نام نویسی ها از جمله خدماتی بود که با وجود اینترنت در روستاهای متصل به این شبکه جهانی بخوبی محقق شده است.

وی ادامه داد: اینترنت اگر چه در یک دوره ای از نیازهای غیرضرور روستا به شمار می رفت ولی اکنون با زندگی روستانشینان پیوند مستحکم پیدا کرده و حتی شاید بتوان به دور از اغراق آن را در زمره کالاهای اساسی قلمداد کرد.

رونق کسب وکارهای اینترنتی روستایی

یکی از ساکنان روستای طلحه دشتستان اظهارداشت: همزمان با اتصال روستا به اینترنت چند گروهی واتساپی با عنوان گروه دیوار روستا طراحی شده و اکنون عمده خرید و فروش های ساکنان روستا با یکدیگر بر بستر این شبکه اجتماعی انجام می شود.

ابوذر شهبازی افزود: اهالی روستا که عمده آنها به کارهای کشاورزی و دامداری مشغول هستند برخی اوقات به نیروی کار نیاز پیدا می کنند که با وجود این گروه در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به مراجعه حضوری نیروی کار خود را پیدا می کنند.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی روستاییان مانند گوشت قرمز، شیر، ماست، کره و میوه نیز که فرصت زمان زیادی برای فروش آنها وجود ندارد با عرضه در گروه دیوار روستا به مصرف کننده نهایی می رسد که با کاهش واسطه این فرایند فروش در کاهش قیمت محصول نیز کمک می نماید.

شهبازی افزود: یکی از مزیت های گروه دیوار تشکیل شده شناخت اعضا از همدیگر است که به بحث جلب اعتماد متقابل در عرصه و خرید وفروش محصولات روستاییان کمک فراوانی داشته است.

دهیار روستای کاردانه شهرستان دشتی نیز گفت: این روستا از اسفند سال 98 با اتصال به اینترنت تحولات چشمگیری در خود دیده که بیشتر آن در حوزه اقتصادی نمایان شده است.

علی شیخیانی ادامه داد: اکنون خرما، گوجه فرنگی، لیمو و فرآورده های مربوط به دامپروی عمده تولیدات این روستا است که بخش قابل توجهی از عرضه این محصولات بر بستر اینترنت انجام می شود.

وی افزود: در شرایطی که روستاها به دلیل کمبود جمعیت، بسکمک از مراکز عرضه را در خود ندارند وجود اینترنت امکان خرید شمار قابل توجهی از نیازهای روزمره آنها را فراهم کرده و دیگر نیاز نیست که برای تهیه اقلامی چون کیف، کفش و لباس رنج طی مسافت طولانی شهرهای دوردست را به جان بخرند.

اینترنت بستر آموزش و فاصله گذاری اجتماعی روستاییان در دوران کرونا

شیخیانی ادامه داد: همزمانی اتصال این روستا به اینترنت با شیوع ویروس کرونا به در امان ماندن ساکنان روستا از ویروس کرونا کمک قابل توجهی کرده است زیرا بسکمک از دید و بازدیدهای درون روستایی آنها بر بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار گرفته و این مهم گامی ارزشمند برای رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی در روستای کاردانه محسوب می شود.

یک دانش آموز روستایی گفت: با شیوع کرونا عمده آموزش ها بر بستر نرم افزار شاد (شبکه اجتماعی دانش آموزی) قرار گرفت که در نبود اینترنت دانش آموزان در فرایند یادگیری با اختلالی جدی روبرو می شدند.

مهدی رضازاده افزود: اکنون با وجود اینترنت دسترسی ها به نرم افزارهای کمک آموزشی نیز فراهم شده و بخوبی می توان از این ظرفیت در ایام تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا بهره گرفت.

9 برابر شدن روستاهای برخوردار از اینترنت در دولت تدبیر و امید

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید اتفاقات بسیار خوبی در استان بوشهر رقم خورده به شکلی که این استان اکنون در عمده شاخص ها شرایطش از میانگین کشوری فراتر است.

علی سملیان افزود: یکی از این شاخص ها اینترنت ثابت (ای دی اس ال) است که در آغاز بکار دولت تنها 40 روستای بالای 20 خانوار استان بوشهر مجهز به این سرویس اینترنت بود و در واقع در آغاز دولت هیچگونه اینترنت پرسرعت سکمک در روستاهای این استان وجود نداشت.

وی ادامه داد: در زمان حاضر از مجموع 406 روستای بالای 20 خانوار استان بوشهر 375 روستا از سرویس های اینترنت ثابت و سیار برخوردار هستند.

سملیان مطرح نمود: براساس تعهد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاخاتمه دولت دوازدهم همه روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت کشور از جمله استان بوشهر از اینترنت سیار برخودار خواهند شد.

افزایش ضریب نفوذ اینترنت روستاها به 93 درصد

وی افزود: هم اکنون در استان بوشهر اکنون 375 روستای مورد هدف طرح به اینترنت های نسل سوم و چهارم دسترسی دارند که با این میزان برخورداری اکنون ضریب نفوذ اینترنت در روستاهای این استان به حدود 93 درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: این درحالی است که تا سال 92 هیچ روستایی در این استان به اینترنت نسل سوم و چهار دسترسی نداشته و ضریب نفوذ اینترنت سیار نیز در روستاهای استان 9.8 درصد بوده است.

سملیان گفت: در ارتباط با سرویس صوت تلفن همراه نیز در آغاز دولت تدبیر و امید 327 روستا مجهز به سیستم تلفن همراه بود که امروز 566 روستا از 627 روستای استان دارای صوت تلفن همراه است.

افزایش 44 درصدی پوشش ارتباطی روستاها

وی گفت: اکنون 595 روستای دارای ارتباطات تلفن همراه و ثابت هستند که با این شاخص چیزی حدود 95 درصد روستاهای استان پوشش ارتباطی دارند.

سملیان ادامه داد: درحالی که تا پیش از دولت تدبیر و امید پوشش ارتباطی تلفن همراه و ثابت در روستاهای این استان 51 درصد بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز با همکاری اپراتورهای همراه اول و ایرانسل 48 روستا از اینترنت نسل سوم و چهارم برخوردار شده که این مهم یک از اتفاق خوب در ایجاد زیرساخت اینترنت برای روستائیان است.

وی افزود: در 2 ماه اخیر 2 سایت تلفن همراه از محل طرح خدمات اجباری روستایی انجام شده است که با انجام این طرح در روستای تنگ درکش بخش ارم پوشش جاده دسترسی شهر تنگ ارم نیز کمک کرده است.

سملیان افزود: برخی از نقاط این جهت هنوز آنتن دهی ندارد که به دلیل نبود زیرساخت برق این مهم تا به امروز فراهم نشده است.

اتصال 78 روستا به فیبر نوری

سملیان گفت: در حالی که تا سال 92 هیچ روستای استان بوشهر به فیبر نوری متصل نبوده اکنون 78 روستای این استان مجهز به زیرساخت فیبر نوری است که تا خاتمه سال جاری 24 روستای دیگر استان به این سرویس مجهز می شود که این مهم به افزایش پهنای باند اینترنت در روستاها کمک می کند.

توسعه زیرساخت های ارتباطی عامل کاهش مهاجرت از روستاییان

سملیان گفت: همه این امکانات که در روستاها اجرا می شود تنها هدف آن تسهیل در زندگی روزمره ساکنان این مناطق و کاهش مهاجرت ها از مبدا روستاها به سمت شهرها است.

وی مطرح نمود: این زیرساخت های ایجاد شده به بخش های مختلفی شبکه شاد آموزش و پرورش، بحث سلامت روستائیان توسط خانه های بهداشت (با توجه به اتصال تمامی خانه های بهداشت روستایی به اینترنت) و خرید و فروش های اینترنتی روستاها کمک می کند.

سملیان افزود: تمامی مدرسه های دولتی روستایی استان بوشهر در اجرای طرح هوشمندسازی به اینترنت متصل خواهد شد.

وی ادامه داد: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر توسط شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه تا به امروز 950 مدرسه در استان بوشهر هوشمند سازی شده که تا خاتمه طرح نیز در حدود یکهزار و 200 مدرسه روستایی استان بوشهر هوشمندسازی می شود.

وی مطرح نمود: اکنون 99 درصد روستاهای هدف جهانگردی استان بوشهر به اینترنت نسل سوم و چهارم مجهز شده است که بدون شک در جذب جهانگرد و رونق جهانگردی روستایی زمینه ساز موفقیت های قابل توجهی خواهد شد.،ایرنا

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

turkeyro.ir: ترکیه: سفر به سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 103998

به "اینترنت پیشقراول دولت الکترونیک و رونق کسب و کار در روستاهای بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت پیشقراول دولت الکترونیک و رونق کسب و کار در روستاهای بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید